Jag och min väninna bestämde oss för att åka bort över jul och nyår. Efter mycket googlande på Internet på resor till exotiska länder bla Malaysia, Brasilien, Mombasa i Kenya så föll vi för Costa Rica. Det skulle vara en lite ovanlig resa med mycket att se och uppleva.

Resan tog c:a 23 timmar. Tre flygbyten. När vi kom till San José, Costa Ricas huvudstad, sov vi över en natt på flygplatshotellet. Nästa dag fortsatte vi med ett litet flyg till Tamarindo.
Det stormade när vi lyfte från Pavas flygplats i San José.

Flygplanet hoppade up och ner och kändes som om vi skulle störta när som helst. Händerna svettiga. Efter 50 minuter kom vi fram efter att ha åkt över vackra omgivningar. Trodde först att vi skulle landa i havet, men det visade sig en stund senare att vi landade på ett miniflygfält bland kor.

Tamarindos flygplats var den minsta jag upplevt. Såg ut som en lagerbyggnad. Sedan tog vi en taxi och åkte iväg till hotellet i Playa Flamingo.

Dag 2 hade vi bestämt oss för att ta oss till Tamarindo. Vi hade tänkt ta buss en bit på vägen. Den kom inte. Det visade sig att den kom när den ville. Så vi promenerade en bit och försökte lifta. Till slut kom en taxi och plockade upp oss och körde oss till Tamarindo. Väl där upptäckte vi att det var ju där vi skulle ha bott. Där fanns allt restauranger, caféer, surfbrädsuthyrningsaffärer. Jag försökte faktiskt hitta ett hotell där men det var helt hopplöst för att vi var så sent ute med att beställa resa och hotell. Ner till stranden. Snabbt på med badkläder och i havet. Underbart! Vilka vågor! Vatten i näsan och ögonen. Vågorna tog tag i en och jag for runt under vattnet. Tur att jag är van simmare.

Efter några dagar hyrde vi bil. Vi bestämde oss att åka till Monteverde Cloud Forest. Resan var fruktansvärt lång. Vi körde och körde i timmar uppför berget. Det kändes som att vi aldrig skulle komma fram. Men så småningom så gjorde vi ändå det. Vi åt lunch på restaurangen och sedan skulle vi iväg. Det började ösregna. Det är inte sant! Nu när vi tagit oss ända hit. Så småningom lugnade regnandet ner sig lite. Vi tänkte att vi i alla fall skulle se vattenfallet. Så vi började vandringen i regnskogen längs stigen som ledde neråt hela vägen. Efter en stund kom vi till vattenfallet som var vackert. Tyvärr var vattnet inte särskilt klart så det blev inget bad. Att bada i vattenfall brukar vara väldigt svalkande. Har gjort det på andra håll i värden.

Efter ytterligare några dagar skulle vi prova på att surfa. Både unga som gamla höll på  att surfa. Häftigt! Det var en upplevelse att få glida med vågen in till stranden. Det lyckades inte varje gång, oftast gled man av brädan. Det var svårt att hålla balansen på den. Tråkigt att man inte kan surfa i Sverige, att man måste åka utomlands för att få känna på riktiga vågor. Jag skulle gärna vilja göra det oftare.

Vi åt de flesta kvällarna i Tamarindo. Utbudet av mysiga strandrestauranger var stort.

Maten skiftade en del, men var ändå väldigt god. Mest skaldjur, kyckling och ris. Sedan fanns det hamburgare, pizza och pommes, eftersom Costa Rica är ju väldigt influerat av nord Amerika. Jag föredrog att äta skaldjur och kyckling.

Vi gjorde en del utflykter till andra stränder. Överallt på stränderna vid Stilla Havet dominerades av stora vågor. Undrar varför det heter så? Det var ju inte speciellt stilla.

Dagarna gick fort. Efter första veckan gick det ännu fortare. Känns som om man borde kunna vara på Costa Rica en längre tid för att se mer i detta vackra land. Det finns flera nationalparker med vilda djur som jag skulle vilja besöka. Tyvärr fick jag inte se några apor, krokodiler eller jaguarer. Endast några landkrabbor, tvättbjörnar och iguanor som fanns på hotellområdet.

Det finns stora grottsystem som verkar spännande att vandra i. Kaffeplantager och fruktodlingar att besöka.

En väldigt lyckad resa. Jag skulle absolut rekommendera Costa Rica till mina vänner!

Blandade artiklar

Hjälpmedelsinstitutet

Gratis hjälpmedel för personer med psykiska funktionsnedsättningar

- Appar som stöd
- Kognitionsappar
- Appar för kommunikation

Hjälpmedelsinstitutet

Kloka ord

Ju starkare och viktigare arbete, ju oundgängligare är vila och ro.

Carl Von Linné

Vi vill alla ha rykte om oss att vara frikostiga och vi vill köpa det billigt.

Mignon McLaughlin

En invaderande armé går att stå emot, men inte en idé vars tid är kommen.